EPC Liberec – otevřený dopis zastupitelstvu města Liberec

V Liberci dne 22.9.2024

Vážené zastupitelky, vážení zastupitelé,

obracím se na vás otevřeným dopisem ohledně projektu EPC Liberec, jenž jste odsouhlasili k financování vaším rozhodnutím ze dne 13.6.2024 na mimořádném jednání zastupitelstva města.
Jako občan města Liberce vás prosím o dohled nad zodpovězením následujících otázek, které by měly sloužit k odpovědnému přístupu k tomuto historicky největšímu energetickému projektu města.
Moje otázky mají několik okruhů, aby bylo vždy odpovězeno na konkrétní dotaz konkrétní odpovědí.

Otázky ve věci smlouvy (prosím o vyjádření Odboru právního a veřejných zakázek nebo administrátora zakázky):
1. Jsou chyby ve smlouvě takového charakteru, že zneplatňují smlouvu?
2. Jak dojde ke „zhojení“ chyb, tj. jaká bude forma opravy chyb? Dojde k podpisu nové smlouvy, sepsání dodatku nebo se nabízí ještě jiné řešení?
3. Ve smlouvě je uvedeno, že dodavatel nemá poddodavatele a bude realizovat 100% realizace zakázky. Jde o správný údaj? A jaké jsou sankce za nedodržení tohoto ukazatele? Jakou formou dodavatel tento ukazatel deklaruje a potvrzuje jeho správnost?
4. Provedl Odbor právní a veřejných zakázek na základě množství chyb ve smlouvě na dotační část EPC (583 miliónů) i kontrolu smlouvy na nedotační část EPC (106 miliónů)?
5. Je zkontrolováno, že nedostupné části obou smluv neumožňující veřejnou kontrolu (Registr smluv) jsou skryté jen v nutných částech nebo jde o rozsah navržený dodavatelem či administrátorem bez kontroly tohoto rozsahu Odborem právním a veřejných zakázek?
6. Byly Odboru právnímu a veřejných zakázek vůbec předloženy tyto smlouvy ke kontrole? Došlo k jakékoliv kontrole jakéhokoliv odboru magistrátu před podpisem těchto smluv? Které odbory kontrolu smluv prováděly?

Otázky ve věcech plnění smlouvy (prosím o vyjádření předkladatelku náměstkyni Prachařovou nebo náměstka pro energetiku náměstka Prachaře):
1. Předložte přesný harmonogram předání technologií, technologických celků či předmětů dodávky, pokud není určen jeden termín naráz (např. po technologiích, po budovách, jako celek).
2. Definujte záruku (délku záruky od data převzetí objednatelem) za jednotlivé předměty smlouvy, za jednotlivé objekty nebo za celý předmět smlouvy. Smluvně je uvedeno 24 měsíců, ale předpokládám, že u mnoha předmětů dodávky bude záruční doba delší.
3. Definujte, kolik procent ze smlouvy tvoří služba a kolik dodávky stavebních věcí a předmětů vybavení. Tuto informaci lze získat z jednotlivých položkových rozpočtů po skončení verifikačního procesu.
4. Jasně definujte, kdo přebírá záruku za jakoukoliv dodávku ze smlouvy po uplynutí záruční doby poskytnuté dodavatelem zařízení nebo dodavatelem předmětu smlouvy. Přebírá město všechny záruky na všechny předměty dodávky po 24 měsících od předání předmětu plnění a budou tyto předměty dodávky po dobu 8 let trvání projektu mimo záruku?
5. Definujte, jestli je plnění smlouvy spojeno s nějakými smlouvami na servis a údržbu předávaných zařízení a v jaké výši tyto smlouvy jsou. Jsou tyto smlouvy definovány a započteny do projektu EPC (dotační i nedotační část)?
6. Jsou vyčísleny náklady na udržení provozu dodaných zařízení a technologií do roku 2037 (ukončení smlouvy)? Pokud ano, tak definujte tyto náklady v současných cenách.
7. Jaké jsou podmínky poskytnutí vysoké jakosti dodávaných výrobků? Kdo stanovuje typ, provedení a kvalitu jednotlivých předmětů dodávky? Jsou k dispozici jasně definované typy výrobků včetně délky jejich záruky? Jak bude kontrolována kvalita a jakost dodávaných výrobků?
8. Jaké jsou náklady na úvěr, který pokryje investici do projektu EPC v dotační i nedotační části 582,8 miliónů dotační část + 106 miliónů nedotační část?
9. Sdělte prosím hodnotu návratnosti investice formou energetických úspor s ohledem na výši investice v procentech (po verifikačním procesu smlouvy). Tj. sečtením dotační a nedotační části EPC a jeho vydělením zaručenými úsporami nám vyjde jaká procentuální návratnost investice (nezapočítávejte úvěr, ať to výpočet nekomplikuje)?
10. Jaká je nejvýše přípustná smluvní cena víceprací jak v dotační, tak v nedotační části EPC? Jsou již tyto vícepráce vyčísleny? Bude tato informace dostupná po skončení verifikačního procesu?
11. Lze potvrdit, že v obou zakázkách soutěžili pouze dvě společnosti, a to v obou stejné? Lze potvrdit, že každá ze soutěžících společností (FRONTIER TECHNOLOGIES, s.r.o. a ENETIQA a.s.) vyhrála jednu soutěž (FRONTIER TECHNOLOGIES, s.r.o. zakázku na nedotační část EPC ve výši 106 miliónů a ENETIQA a.s. zakázku na dotační část EPC ve výši 583 miliónů)?
12. Z protokolu o výběru dodavatele na obě části EPC vyplývá, že výběru dodavatele se ani jednou nezúčastnil řádně zvolený člen výběrové komise Mgr. Židek. Jeho náhradníkem byl určen pan Lenert, který se také nemohl zúčastnit, a tak se dalším náhradníkem stala Ing. Vorlová. Proč nebyl jako náhradník přizván primátor Ing. Zámečník, který v seznamu náhradníků figuroval na prvním místě před p. Lenertem a Ing. Vorlovou? Kdo určil použitý klíč volby náhradníků? Odmítl primátor Ing. Zámečník svoji účast na jednání komise pro výběr dodavatele?
13. Provedete nezávislý audit dotační i nedotační části EPC? Pokud ano, kdy bude tento audit oznámen? V jakém časovém horizontu bude případně zadán dodavateli?  Plánujete provedení auditu nebo kontroly zakázky tím kdo projekt administroval tedy Vysokou školou báňskou?

Otázky ve věcech ceny (prosím o vyjádření předkladatelku náměstkyni Prachařovou):
1. Probíhala v průběhu výběrového řízení a předkládání nabídek kontrola cen stavebních prací (85% hodnoty projektu) porovnáváním s trhem?
2. Ve výběrové komisi byli přítomni i zástupci technických odborů magistrátu a ti neměli k cenám stavebních prací žádné připomínky? Pokud ano jaké?
3. Porovnání cen stavebních prací vysoutěžených v projektu EPC (odhadem cca 85% projektu) jsem zjistil dvoj až trojnásobné předražení právě těchto cen. Může dodavatel na nějakém základě tyto ceny obhájit? Jsou ceny vyšší kvůli vyšší kvalitě dodávaných materiálů nebo delších záruk, než je na trhu obvyklé? Je tato vyšší kvalita a delší záruka někde specifikována ve smluvním vztahu?
4. Jaká je celková kumulativní částka včetně DPH za všechny náklady (smlouvy, objednávky) spojená s projektem EPC Liberec (dotační + nedotační část)? Prosím zahrnout všechny energetické studie, administraci zakázek, smlouvy samotné, TDS, atd… bez vyčíslení nákladů na práci úředníků magistrátu.

Velmi děkuji za zodpovězení všech položených otázek v zákonné lhůtě dle Zákona o obcích 128/2000 Sb., § 16, odst. 2, písmeno g).

S úctou
Zdeněk Chmelík
Liberec

Sdílet příspěvek